Metrocov maakt zich in navolging van de consumentenorganisaties in het NOVB Consumentenoverleg zorgen over de stagnatie in het realiseren van een bestuurlijk gedragen toekomstperspectief dat gericht is op de groei van het openbaar vervoer na de COVID-19 pandemie.
Onverlet de recentelijke toezegging door het Rijk ook tot september 2022 het openbaar vervoer tegemoet te komen met een beschikbaarheidsvergoeding, wordt in het Transitieprogramma OV en corona vooralsnog rekening gehouden om in 2022 het OV in de metropoolregio verder af te schalen teneinde de verliezen van de vervoerders in te lopen. Er wordt vanuit het Rijk vooralsnog geen duidelijkheid geboden over de in te zetten koers om te komen tot concrete (financiële) voorstellen voor de korte en middellange termijn om het OV een impuls te geven richting het Toekomstbeeld OV 2040. (...)
Metrocov adviseert positief over de OV tarieven 2025
Het Metrocov heeft in zijn plenaire vergadering van 17 september jl. toelichting van de MRDH en de vervoerders gekregen op de voorstellen voor de tarieven en kaartsoorten 2025. De conclusie van de daarop volgende discussie was dat wij akkoord zijn met de voorgenomen tariefstijging.
Metrocov adviseert positief over de vervoerplannen Haaglanden 2025 (HTM en EBS)
De openbaar vervoermaatschappijen moeten elk voorjaar hun dienstregelingsplannen voor het jaar daarna aan de MRDH ter goedkeuring voorleggen. Op 3 juli a.s. zal de MRDH vergaderen over de vervoerplannen 2025.
Metrocov accepteert de afschaling van de dienstregeling van HTM niet
In onze vergadering van 12 februari jl. kwam de net bekend geworden afschaling van de HTM-dienstregeling aan de orde. Wij hebben er kennis van genomen dat de MRDH als concessieverlener deze afschaling niet accepteert.
Op 19 september jl. heeft het Metrocov zich verdiept in de voorgestelde aangepaste concessie-eisen/definities op grond van Ovpay en de vernieuwde distributievisie.
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.