Begrip en kanttekeningen bij adviesaanvraag TOP en vervoerkundige wijzigingen 2024
Op de vergadering van het Metrocov op 27 juni is gesproken over een aantal adviesaanvragen aangaande tijdelijke veranderingen in 2023 en 2024. Met name personeelsgebrek is een reden voor deze veranderingen. Metrocov begrijpt de noodzaak ervan en steunt het voorstel om toch 100% van het beschikbare MRDH-budget vrij te maken aan vervoerders RET, HTM en EBS. Maar het Metrocov wil wel dat als tramlijn 19 gaat rijden naar de TU-wijk in Delft buslijn 69 een avonddienst verzorgt. Voor de stadsbussen in Delft en Zoetermeer leiden de veranderingen tot een afgeschaalde dienstregeling; maar als er weer genoeg personeel is, wil het Metrocov weer terug naar normaal.
Lees hier het volledige advies van het Metrocov aan de MRDH
Metrocov adviseert positief over de OV tarieven 2025
Het Metrocov heeft in zijn plenaire vergadering van 17 september jl. toelichting van de MRDH en de vervoerders gekregen op de voorstellen voor de tarieven en kaartsoorten 2025. De conclusie van de daarop volgende discussie was dat wij akkoord zijn met de voorgenomen tariefstijging.
Metrocov adviseert positief over de vervoerplannen Haaglanden 2025 (HTM en EBS)
De openbaar vervoermaatschappijen moeten elk voorjaar hun dienstregelingsplannen voor het jaar daarna aan de MRDH ter goedkeuring voorleggen. Op 3 juli a.s. zal de MRDH vergaderen over de vervoerplannen 2025.
Metrocov accepteert de afschaling van de dienstregeling van HTM niet
In onze vergadering van 12 februari jl. kwam de net bekend geworden afschaling van de HTM-dienstregeling aan de orde. Wij hebben er kennis van genomen dat de MRDH als concessieverlener deze afschaling niet accepteert.
Op 19 september jl. heeft het Metrocov zich verdiept in de voorgestelde aangepaste concessie-eisen/definities op grond van Ovpay en de vernieuwde distributievisie.
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.