Investeren in OV nodig voor een gezonde toekomst regio
Metrocov is ingenomen met de bijdrage van de MRDH ten behoeve van de stimuleringsmaatregelen ‘tevreden reizigers’ en ‘toekomstvastheid OV-bedrijven’ (€ 104,2 miljoen) en ter vermindering van het te kort OV als gevolg van corona (€ 275 miljoen).
Het herstelplan van de Overheid moet er op gericht zijn om de reiziger weer terug te krijgen in het OV. Het OV is een publieke taak en onder geen beding mag er aantasting zijn van de toekomstbestendigheid en de sociale functie in het OV in de Metropoolregio.
Het OV in de Metropoolregio moet in de toekomst een fijnmazig netwerk zijn om het woon-werkverkeer bereikbaar te houden en te verduurzamen. De investering in dit fijnmazige netwerk is absoluut noodzakelijk.
Uitgangspunten Metrocov
Metrocov hanteert een aantal uitgangspunten met betrekking tot het Transitieprogramma OV en corona 2de helft 2021. Deze zijn:
Het demissionaire kabinet is medeverantwoordelijk voor het herstel van het OV. Dat betekent dat niet alleen de verliezen van de vervoerders moeten worden gedekt (93% is acceptabel) uit het Noodfonds, maar dat het kabinet ook (mede) verantwoordelijk is voor een wervingscampagne om reizigers terug te krijgen in het OV.
Onverlet de marktwerking krachtens Wp/Bp2000 is en blijft OV een publieke taak. Onder geen beding mogen te nemen maatregelen de toekomstbestendigheid van het OV-net en de sociale functie in deze metropoolregio aantasten. Dat betekent dat het OV-net als zodanig intact moet worden gelaten en indien nodig met aanvullend maatwerk.
Het bereikbaar houden van deze verstedelijkte metropoolregio is sterk afhankelijk van een goed functionerend OV-netwerk, niet alleen in, maar ook tussen de steden en in de periferie. De bereikbaarheid moet bovendien bijdragen aan bevordering van de leefbaarheid en leefkwaliteit van deze metropoolregio. Er ligt tot 2040 een bouwopgave van 240.000 nieuwe woningen. In het kader van de Mobiliteitstransitie, de Klimaatdoelstelling en de strategische Bereikbaarheidsagenda MRDH, dient de komende decennia de verplaatsingen per auto te worden teruggedrongen ten gunste van het OV, de fiets en deelmobiliteit. Dat betekent dat er in de OV-infrastructuur moet worden geïnvesteerd.
Het OV moet opnieuw na deze pandemie aantrekkelijk worden. In het Herstelplan zal aandacht moeten worden besteed aan: o Versnelling van het OV door het investeren in meer vrije banen in de OV-infrastructuur. De reis van A naar B moet sneller met OV dan met de auto worden gemaakt;
De introductie van nieuwe betaalmethoden (bankpas, mobiele telefoon) en nieuwe kaartsoorten;
Hanteren van daltarieven;
Anticiperen op Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040 en aantrekkelijker maken van Ketenmobiliteit (OV – deelfiets en -scooter) ook digitaal (apps etc.).
Metrocov anticipeert zeker op berichten uit de media
Met brandbrief in de bres voor het OV.
De Schiedamse gemeenteraadsleden Bertus Feelders (VVD) en Karin de Vries (AOV) zijn een van de initiatiefnemers van een brandbrief namens de 23 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) aan het Rijk. In het schrijven wordt gevraagd om een forse bijdrage om het openbaar vervoer in de regio, dat zwaar lijdt onder de coronacrisis, overeind te houden.
Metrocov adviseert positief over de OV tarieven 2025
Het Metrocov heeft in zijn plenaire vergadering van 17 september jl. toelichting van de MRDH en de vervoerders gekregen op de voorstellen voor de tarieven en kaartsoorten 2025. De conclusie van de daarop volgende discussie was dat wij akkoord zijn met de voorgenomen tariefstijging.
Metrocov adviseert positief over de vervoerplannen Haaglanden 2025 (HTM en EBS)
De openbaar vervoermaatschappijen moeten elk voorjaar hun dienstregelingsplannen voor het jaar daarna aan de MRDH ter goedkeuring voorleggen. Op 3 juli a.s. zal de MRDH vergaderen over de vervoerplannen 2025.
Metrocov accepteert de afschaling van de dienstregeling van HTM niet
In onze vergadering van 12 februari jl. kwam de net bekend geworden afschaling van de HTM-dienstregeling aan de orde. Wij hebben er kennis van genomen dat de MRDH als concessieverlener deze afschaling niet accepteert.
Op 19 september jl. heeft het Metrocov zich verdiept in de voorgestelde aangepaste concessie-eisen/definities op grond van Ovpay en de vernieuwde distributievisie.
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.