Metrocov adviseert positief op de voorstellen van RET en HTM, weliswaar met enkele kanttekeningen
Het Metrocov adviseert positief op de voorstellen van RET en HTM. Wel maakt het Metrocov kanttekeningen en samen met andere partijen in het OV zich zorgen om de toekomst van het OV. Dit blijkt uit de gezamenlijke lobby aan de Tweede Kamer commissie.
We hebben kennisgenomen van enkele actuele omstandigheden. Het blijkt dat de reizigersaantallen in de stads- en streekbussen nog steeds achter blijven bij de situatie voor Corona. Ook hebben de vervoerbedrijven een aantal structurele personeelsproblemen die het lastig maakt om de dienstverlening op het oude peil te brengen. Metrocov adviseert dat MRDH actief met de vervoerbedrijven in gesprek blijft over maatregelen om de beschikbaarheid van voldoende personeel in het najaar 2022 te realiseren, zodat de dienstregeling van tram en bus kan worden opgeschaald. MRDH heeft dat d.d. 15 december 2021 toegezegd aan het METROCOV.
Metrocov adviseert positief over de OV tarieven 2025
Het Metrocov heeft in zijn plenaire vergadering van 17 september jl. toelichting van de MRDH en de vervoerders gekregen op de voorstellen voor de tarieven en kaartsoorten 2025. De conclusie van de daarop volgende discussie was dat wij akkoord zijn met de voorgenomen tariefstijging.
Metrocov adviseert positief over de vervoerplannen Haaglanden 2025 (HTM en EBS)
De openbaar vervoermaatschappijen moeten elk voorjaar hun dienstregelingsplannen voor het jaar daarna aan de MRDH ter goedkeuring voorleggen. Op 3 juli a.s. zal de MRDH vergaderen over de vervoerplannen 2025.
Metrocov accepteert de afschaling van de dienstregeling van HTM niet
In onze vergadering van 12 februari jl. kwam de net bekend geworden afschaling van de HTM-dienstregeling aan de orde. Wij hebben er kennis van genomen dat de MRDH als concessieverlener deze afschaling niet accepteert.
Op 19 september jl. heeft het Metrocov zich verdiept in de voorgestelde aangepaste concessie-eisen/definities op grond van Ovpay en de vernieuwde distributievisie.
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.