Wethouder wil de toegankelijkheid van bushaltes verbeteren

Wethouder wil de toegankelijkheid van bushaltes verbeteren

Twee bushaltes in de gemeente Westland zijn slecht toegankelijk voor mensen met een beperking. Ook ontbreekt er reisinformatie. Dit blijkt uit een steekproefsgewijs onderzoek van Metrocov, een platform van reizigers van het openbaar vervoer in de regio Rotterdam Den Haag.

Leden van het Metrocov onderzochten in hoeverre de bushaltes Verdilaan en De Brug voldoen aan de landelijke eisen voor toegankelijkheid. Denk aan de hoogte en breedte van de bushalte, de aanwezigheid van geleidelijnen en audioknoppen voor reisinformatie.

De onderzoekers constateerden dat bij bushalte Verdilaan het haltemeubilair aan vervanging toe is en de geleidelijnen deels ontbraken. Ook was er geen lijnennetplattegrond en audioknop aanwezig.

Bij bushalte de Brug liggen de busperrons ver uit elkaar en zijn niet volledig toegankelijk. Zo is bijvoorbeeld de informatievoorziening niet op orde. Metrocov adviseert daarom een volledige reconstructie van de halten.

In totaal werden de halten op 22 aspecten beoordeeld. Het complete onderzoeksrapport met sterkte en zwakteanalyses is op woensdag 3 november 2021 aangeboden aan wethouder Pieter Varekamp (gemeente Westland) en is hier te downloaden. Ook zullen de vervoerders en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag het onderzoeksrapport ontvangen.

Het Metrocov pleit ervoor dat bus-, tram- en metrohaltes voor iedereen toegankelijk zijn. Daarvoor dienen zij te voldoen aan landelijke eisen van het CROW. Dat zijn eisen op het gebied van bereikbaarheid en zichtbaarheid, duidelijkheid in reizigersinformatie, veiligheid en toegankelijkheid.

Leden van dit platform doen al regelmatig schouwen van haltes, maar door de Coronacrisis is dit er een beetje bij ingeschoten. De draad is nu weer opgepakt en hebben Stichting Voorall en Rover afdeling Delft een aantal haltes aan een test onderworpen.

Het Metrocov is van plan om, als de situatie het toelaat, meerdere schouwen uit te voeren met behulp van een speciaal daarvoor ontwikkelde App.

Een goede stap op weg naar bereikbaar, veilig, toegankelijk openbaar vervoer met duidelijke reizigersinformatie.

Wethouder wil de toegankelijkheid van bushaltes verbeteren

Andere adviezen

Naar het adviezenoverzicht

Metrocov adviseert positief over de OV tarieven 2025

Het Metrocov heeft in zijn plenaire vergadering van 17 september jl. toelichting van de MRDH en de vervoerders gekregen op de voorstellen voor de tarieven en kaartsoorten 2025. De conclusie van de daarop volgende discussie was dat wij akkoord zijn met de voorgenomen tariefstijging.

Lees verder

Metrocov adviseert positief over de vervoerplannen Haaglanden 2025 (HTM en EBS)

De openbaar vervoermaatschappijen moeten elk voorjaar hun dienstregelingsplannen voor het jaar daarna aan de MRDH ter goedkeuring voorleggen.  Op 3 juli a.s. zal de MRDH vergaderen over de vervoerplannen 2025.

Lees verder

Metrocov accepteert de afschaling van de dienstregeling van HTM niet

In onze vergadering van 12 februari jl. kwam de net bekend geworden afschaling van de HTM-dienstregeling aan de orde. Wij hebben er kennis van genomen dat de MRDH als concessieverlener deze afschaling niet accepteert.

Lees hier het volledige advies.

Lees verder

Advies concessie-eisen en distributievisie OV-Pay

Op 19 september jl. heeft het Metrocov zich verdiept in de voorgestelde aangepaste concessie-eisen/definities op grond van Ovpay en de vernieuwde distributievisie.

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier