Ingezonden bericht: Zeven vragen aan de RET over de nieuwe dienstregelingen.

Ingezonden bericht: Zeven vragen aan de RET over de nieuwe dienstregelingen.

Bron: Zeven vragen aan de RET over de nieuwe dienstregelingen

Wie nog afscheid wil nemen van de Fast Ferry tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte, moet snel zijn. “Fast Ferry stopt met varen m.i.v. 30 december 2021”, meldt vervoerder RET summier op www.ret.nl onder ‘geplande omleidingen’. De reden staat er niet bij. Dat vroeg de redactie OV Magazine gisteren aan de RET.

Wie nog afscheid wil nemen van de Fast Ferry tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte, moet snel zijn. “Fast Ferry stopt met varen m.i.v. 30 december 2021”, meldt vervoerder RET summier op www.ret.nl onder ‘geplande omleidingen’. De reden staat er niet bij. Wat je alternatieven zijn als reiziger ontbreekt ook. Zoals de vraagafhankelijke Maasvlaktehopper van vervoerder EBS, die vanaf 3 januari 2022 de bediening van de Fast-Ferryhaltes Antarcticaweg en Pistoolhaven overneemt. Of ruim 20 kilometer omfietsen via (de pont van) Rozenburg. Want de Fast Ferry is onderdeel van de internationale langeafstandsfietsroute langs de Noordzeekust. 

Aangekomen op metrostation Hoek van Holland Haven, vind je geen bordjes of kaarten die je de weg wijzen naar de Berghaven, waar de Fast Ferry naar de Maasvlakte vertrekt. Je mag de route van de metro naar de ferry helemaal zelf zoeken. Als je je tussen de middag meldt op de steiger aan de Berghaven, sta je voor een dicht hek. De abri, de actuele reisinformatie en de plattegrond met de routes en haltes van de Fast Ferry bevinden zich achter dat hek.

“Vanwege onderhoud aan de Nieuwe Prins wordt er vanaf 14:00 uur gevaren met een kleiner schip. Houd u rekening met minder beschikbare plaatsen,” staat op de site. Catamaran De Nieuwe Prins dobbert gewoon langs de steiger. Niks onderhoud, maar personeelsgebrek: te weinig kapiteins. De RET heeft een oude loodsboot met schipper ingehuurd.Met die loodsboot aangekomen op de halte Antarcticaweg zie je hoe deplorabel het OV over water 
op de Maasvlakte is. Het display met actuele reisinfo op de roestige steiger is kapot en de klok staat stil. Op de volgende halte Transferium Maasvlakte, waar we luttele minuten te laat arriveren, staat alleen de volgende ferry van een dik uur later aangekondigd. Het Transferium zelf blijkt een kale wachtruimte met wat lege fietsklemmen.

Zeven vragen aan de RET, oh nee, het zijn er negen. 

  1. Waarom staat de route van metrostation Hoek van Holland naar de Berghaven nergens aangegeven?
  2. Waarom sta je tussen de middag voor een dicht hek op de Fast-Ferrysteiger Berghaven?
  3. Waarom zegt de RET niet eerlijk waarom er een kleiner schip vaart?
  4. Waarom functioneert de actuele reisinformatie op de haltes niet goed?
  5. Waarom schetst de RET geen handelingsperspectief voor reizigers die hun Fast Ferry kwijtraken?
  6. Wil de RET reizigers alsnog verwijzen naar vervoerder EBS voor de vraagafhankelijke Maasvlaktehopper (en fietsers naar de omrijroute via Rozenburg)?
  7. Komt deze praktische (voor forensen) én prachtige (voor toeristen) veerverbinding door industrieel havengebied ooit nog terug, al is het maar alleen zomers?

Bron: OV Magazine

 

 

 

Ingezonden bericht: Zeven vragen aan de RET over de nieuwe dienstregelingen.

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Nieuwe elektrische bus met loopplank vrolijkt Haagse busplatform op

Vrijdag 15 november verzamelde zich op het busplatform van Den Haag CS een bont gezelschap, omringd door camera’s. Middelpunt van de belangstelling was de fonkelnieuwe elektrische bus van de HTM die in 2025 zal gaan rijden. Centraal stond één aspect van deze prachtige bus: Hoe kan je als reiziger met een motorische beperking gebruikmaken van de loopplank?

Lees verder

Laat je stem horen tegen de aangekondigde bezuiniging op het openbaar vervoer in de Rijnmond

Het Kabinet wil ruim €100 miljoen bezuinigen op ons OV. Dat betekent nog duurdere kaartjes en nog minder bussen. Dit raakt de Nederlander in het hart. Landelijk gebied, scholen, ziekenhuizen, winkels en andere voorzieningen worden minder goed bereikbaar. Stop deze bezuiniging. Teken de petitie!

Lees verder

RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal

Graag deel ik namens de RET het jaarverslag 2023 met u. 2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.

Lees verder

Wethouder Kapteijns krijgt rapport toegankelijkheid nieuwe deel van tramlijn 17 overhandigd

Op 22 maart heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden en de HTM wethouder Kapteijns van Den Haag een schouwrapport aangeboden. Het betrof de toegankelijkheid van het nieuwe deel van tramlijn 17 (Centrum-Statenkwartier).

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier