Openbaar vervoer via een lightrail-systeem, dat Westland verbindt met het tram- en metrosysteem in Den Haag en Rotterdam, zal er niet voor 2050 zijn. Tot die tijd zal de gemeente genoegen moeten nemen met een, weliswaar sterk verbeterd, ov met bussen.
Het rapport is opgesteld door ingenieursbureau Witteveen+Bos. De opdracht van dus van de Metropoolregio, maar ook van de gemeenten gemeenten Den Haag, Westland en Maassluis. Het openbaar vervoer in Westland moet beter, vinden alle partijen en in het Westland wordt langere tijd gedroomd van een lightrailverbinding. De Greenport Horti Campus in Naaldwijk zou dan als OV-knooppunt moeten gaan fungeren. Het bureau heeft eerst acht scenario's opgesteld. Na verdere studie bleven er daarvan vijf over.
Uiteindelijk is gekozen om een variant uit te werken, schrijft de WOS. Daarin wordt het Westland in 2040 ontsloten met een zogeheten BRT-verbinding (Bus Rapid Transit) tussen Den Haag, Naaldwijk en Maassluis. Het gaat hierbij om een bus die vaak rijdt en dat ook nog eens grotendeels over een eigen baan. Inchecken gaat bij de halte in plaats van in de bus en er zijn (ongelijkvloerse) kruisingen waar de bus voorrang heeft. In Den Haag en Maassluis sluit deze buslijn aan op het tram- en metronetwerk.
Ook andere lijnen aangepakt
Tegelijk met deze BRT-verbinding zou er een HOV-buslijn (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) tussen Naaldwijk en Delft moeten komen, die ook wordt doorgetrokken naar Zoetermeer. Die bus zou moeten rijden over een geoptimaliseerde versie van het tracé van lijn 32. Ook moet bijvoorbeeld lijn 456 worden verbeterd. De verwachting is dat vanaf 2030 met de aanleg van de BRT-verbinding kan worden begonnen. Lees het volledig bericht op de Website van de WOS.
Nieuwe elektrische bus met loopplank vrolijkt Haagse busplatform op
Vrijdag 15 november verzamelde zich op het busplatform van Den Haag CS een bont gezelschap, omringd door camera’s. Middelpunt van de belangstelling was de fonkelnieuwe elektrische bus van de HTM die in 2025 zal gaan rijden. Centraal stond één aspect van deze prachtige bus: Hoe kan je als reiziger met een motorische beperking gebruikmaken van de loopplank?
Laat je stem horen tegen de aangekondigde bezuiniging op het openbaar vervoer in de Rijnmond
Het Kabinet wil ruim €100 miljoen bezuinigen op ons OV. Dat betekent nog duurdere kaartjes en nog minder bussen. Dit raakt de Nederlander in het hart. Landelijk gebied, scholen, ziekenhuizen, winkels en andere voorzieningen worden minder goed bereikbaar. Stop deze bezuiniging. Teken de petitie!
RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal
Graag deel ik namens de RET het jaarverslag 2023 met u. 2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.
Wethouder Kapteijns krijgt rapport toegankelijkheid nieuwe deel van tramlijn 17 overhandigd
Op 22 maart heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden en de HTM wethouder Kapteijns van Den Haag een schouwrapport aangeboden. Het betrof de toegankelijkheid van het nieuwe deel van tramlijn 17 (Centrum-Statenkwartier).
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.