Met de Metro naar Hoek van Holland-Strand: Nog een paar veiligheidstesten en dan naar het strand

Met de Metro naar Hoek van Holland-Strand: Nog een paar veiligheidstesten en dan naar het strand

Bron: Strand metro zo zou het moeten zijn ... maar dit is de realiteit

De metro naar Hoek van Holland strand zou voor de zomer gaan rijden maar extra veiligheidsmaatregelen gooien roet in het eten. Mogelijk rijdt de metro pas in het vroege najaar naar het strand. De zomer eindigt de laatste jaren toch niet op eind augustus. RET gooit alles in de strijd om dit zo snel mogelijk te regelen. 

Extra testen zijn noodzakelijk

Wethouder Vincent Karremans verteld op Rijnmond.nl op 12 juli en in het AD van afgelopen woensdag 13 juli dat vervoerder nog zeker drie weken nodig heeft om volgens de toekomstige dienstregeling te testen zonder passagiers aan boord. Op wos.nl van 14 juli komen ook de ondernemers nog een keer aan het woord.

Masten bovenleiding niet bestand tegen storm

Volgens de gemeente blijkt uit testen in mei en juni onder andere dat de masten waaraan de bovenleiding van de metro op het spoor tussen het strand en halte Hoek van Holland Haven bevestigd is niet stormbestendig zijn. Daarom moeten de funderingen versterkt worden. 

Ondernemers Hoek van Holland zwaar teleurgesteld volgens Rijnmond.nl 

'Dat kost me tussen de 50.000 en 100.000 euro', zeggen de strandtenthouders

Er rijdt wel een bus.

Karremans: "Ik vind het, in het bijzonder voor de strandbezoekers, erg vervelend dat zij deze zomer nog geen gebruik kunnen maken van deze unieke metroverbinding naar het strand van Hoek van Holland. Wel kunnen strandbezoekers gewoon gebruik maken van bus 611 die in vier minuten van het tijdelijke busstation Hoek van Holland Haven richting strand rijdt."

Mobiwerk doet ook goed werk

Edmond Salesia pendelt dagelijks ontelbaar vaak heen en weer tussen het tijdelijke metrostation Haven en de bushalte in Hoek van Holland. © Roel Dijkstra (AD)

Redactie: Dat Edmond Salesia van Mobiwerk goed werk doet kan ik onderbouwen. Op 25 juni 2022 heb ik als lid van het Metrocov voor een toerist uit Italie gezorgd dat hij de boot naar Engeland kon halen. Edmond stond klaar met zijn golfkarretje. Resultaat: de toerist was op tijd om in te schepen.

Sluitstuk: Vergunningen verlenen

Als alle tests gedaan zijn heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) nog vier weken nodig om de benodigde vergunningen te verlenen. 

Het Metrocov houdt de vinger aan de pols. Heb je vragen, stuur een bericht op Twitter.

Met de Metro naar Hoek van Holland-Strand: Nog een paar veiligheidstesten en dan naar het strand

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal

Graag deel ik namens de RET het jaarverslag 2023 met u. 2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.

Lees verder

Wethouder Kapteijns krijgt rapport toegankelijkheid nieuwe deel van tramlijn 17 overhandigd

Op 22 maart heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden en de HTM wethouder Kapteijns van Den Haag een schouwrapport aangeboden. Het betrof de toegankelijkheid van het nieuwe deel van tramlijn 17 (Centrum-Statenkwartier).

Lees verder

Metrocov houdt frisse moed bijeenkomst 2023 in Hoekse Waard

Op 6 oktober 2023 was er weer de jaarlijkse OV dag, dit keer georganiseerd door het Reizigersoverleg Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee in Strijen. Meerdere leden van Metrocov hebben hieraan deelgenomen, waardoor ook in de praktijk kennis gemaakt werd van het OV in de Hoekse Waard.

Lees verder

Resultaten schouw Leidschendam Voorburg en de haltes Mall of Netherlands gepresenteerd

Op 1 september heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden met Wethouder Keus van Leidschendam-Voorburg en twee van zijn ambtenaren de resultaten van een schouw door het Metrocov in zijn gemeente besproken. 

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier