De metro naar Hoek van Holland strand zou voor de zomer gaan rijden maar extra veiligheidsmaatregelen gooien roet in het eten. Mogelijk rijdt de metro pas in het vroege najaar naar het strand. De zomer eindigt de laatste jaren toch niet op eind augustus. RET gooit alles in de strijd om dit zo snel mogelijk te regelen.
Extra testen zijn noodzakelijk
Wethouder Vincent Karremans verteld op Rijnmond.nl op 12 juli en in het AD van afgelopen woensdag 13 juli dat vervoerder nog zeker drie weken nodig heeft om volgens de toekomstige dienstregeling te testen zonder passagiers aan boord. Op wos.nl van 14 juli komen ook de ondernemers nog een keer aan het woord.
Masten bovenleiding niet bestand tegen storm
Volgens de gemeente blijkt uit testen in mei en juni onder andere dat de masten waaraan de bovenleiding van de metro op het spoor tussen het strand en halte Hoek van Holland Haven bevestigd is niet stormbestendig zijn. Daarom moeten de funderingen versterkt worden.
Ondernemers Hoek van Holland zwaar teleurgesteld volgens Rijnmond.nl
'Dat kost me tussen de 50.000 en 100.000 euro', zeggen de strandtenthouders
Er rijdt wel een bus.
Karremans: "Ik vind het, in het bijzonder voor de strandbezoekers, erg vervelend dat zij deze zomer nog geen gebruik kunnen maken van deze unieke metroverbinding naar het strand van Hoek van Holland. Wel kunnen strandbezoekers gewoon gebruik maken van bus 611 die in vier minuten van het tijdelijke busstation Hoek van Holland Haven richting strand rijdt."
Redactie: Dat Edmond Salesia van Mobiwerk goed werk doet kan ik onderbouwen. Op 25 juni 2022 heb ik als lid van het Metrocov voor een toerist uit Italie gezorgd dat hij de boot naar Engeland kon halen. Edmond stond klaar met zijn golfkarretje. Resultaat: de toerist was op tijd om in te schepen.
Sluitstuk: Vergunningen verlenen
Als alle tests gedaan zijn heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) nog vier weken nodig om de benodigde vergunningen te verlenen.
Het Metrocov houdt de vinger aan de pols. Heb je vragen, stuur een bericht op Twitter.
Nieuwe elektrische bus met loopplank vrolijkt Haagse busplatform op
Vrijdag 15 november verzamelde zich op het busplatform van Den Haag CS een bont gezelschap, omringd door camera’s. Middelpunt van de belangstelling was de fonkelnieuwe elektrische bus van de HTM die in 2025 zal gaan rijden. Centraal stond één aspect van deze prachtige bus: Hoe kan je als reiziger met een motorische beperking gebruikmaken van de loopplank?
Laat je stem horen tegen de aangekondigde bezuiniging op het openbaar vervoer in de Rijnmond
Het Kabinet wil ruim €100 miljoen bezuinigen op ons OV. Dat betekent nog duurdere kaartjes en nog minder bussen. Dit raakt de Nederlander in het hart. Landelijk gebied, scholen, ziekenhuizen, winkels en andere voorzieningen worden minder goed bereikbaar. Stop deze bezuiniging. Teken de petitie!
RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal
Graag deel ik namens de RET het jaarverslag 2023 met u. 2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.
Wethouder Kapteijns krijgt rapport toegankelijkheid nieuwe deel van tramlijn 17 overhandigd
Op 22 maart heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden en de HTM wethouder Kapteijns van Den Haag een schouwrapport aangeboden. Het betrof de toegankelijkheid van het nieuwe deel van tramlijn 17 (Centrum-Statenkwartier).
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.