In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept de RET gemeenten in het vervoersgebied op om vol in te zetten op OV, fiets en deelvervoer.
Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “Vervoermiddelen met een beperkt ruimtebeslag en zonder uitstoot hebben de toekomst in grootstedelijk gebied. Ze versterken de bereikbaarheid, jagen economische groei aan en helpen bij het halen van de klimaatdoelstellingen. De nieuwe collegeprogramma’s zijn de mogelijkheid om daar vanuit de gemeente invulling aan te geven.”
Groei
Volgens de RET zijn juist OV, fiets en deelvervoer zo belangrijk omdat de regio-Rotterdam een enorme groei te wachten staat. Alleen al in Rotterdam komen er 50.000 woningen bij. In de hele MRDH-regio loopt dat op tot 240.000. Unck: “Dan zit je al snel op twee keer een stad als Groningen. Om al die mensen een fijne plek te bieden om te wonen, te werken en te recreëren, is het van belang om verder te verdichten en te investeren in de openbare ruimte. Daar hoort schoon vervoer bij, met een beperkt ruimtebeslag. De auto waar het moet, alternatieven waar het kan.”
Nieuwe elektrische bus met loopplank vrolijkt Haagse busplatform op
Vrijdag 15 november verzamelde zich op het busplatform van Den Haag CS een bont gezelschap, omringd door camera’s. Middelpunt van de belangstelling was de fonkelnieuwe elektrische bus van de HTM die in 2025 zal gaan rijden. Centraal stond één aspect van deze prachtige bus: Hoe kan je als reiziger met een motorische beperking gebruikmaken van de loopplank?
Laat je stem horen tegen de aangekondigde bezuiniging op het openbaar vervoer in de Rijnmond
Het Kabinet wil ruim €100 miljoen bezuinigen op ons OV. Dat betekent nog duurdere kaartjes en nog minder bussen. Dit raakt de Nederlander in het hart. Landelijk gebied, scholen, ziekenhuizen, winkels en andere voorzieningen worden minder goed bereikbaar. Stop deze bezuiniging. Teken de petitie!
RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal
Graag deel ik namens de RET het jaarverslag 2023 met u. 2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.
Wethouder Kapteijns krijgt rapport toegankelijkheid nieuwe deel van tramlijn 17 overhandigd
Op 22 maart heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden en de HTM wethouder Kapteijns van Den Haag een schouwrapport aangeboden. Het betrof de toegankelijkheid van het nieuwe deel van tramlijn 17 (Centrum-Statenkwartier).
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.