De RET krijgt er eind 2021 tussen de 35 en 50 nieuwe zero emissie bussen bij, met bijbehorende laadinfrastructuur. Het vervoerbedrijf heeft daarvoor opdracht gegeven aan VDL Bus & Coach en Heliox. Hiermee zet de RET de volgende stap richting een volledig zero emissie busvloot in 2030.
Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “We zijn blij om deze stap te kunnen zetten en zo door te kunnen bouwen aan de toekomst. Want hoewel we door de coronacrisis tijdelijk voor stevige uitdagingen staan, is er in onze regio op de langere termijn een grote rol weggelegd voor het OV. De bevolkingsaanwas zet door, de druk op de ruimte neemt toe en de noodzaak om schoon vervoer aan te bieden, is onveranderd.”
Gefaseerde aanpak maakt groter accupakket mogelijk
De RET kiest bewust voor een gefaseerde overgang naar zero emissie. De gefaseerde aanpak is om de kosten te spreiden, maar bovenal om steeds te kunnen profiteren van de laatste technologische ontwikkelingen. Door deze fasering het nu mogelijk om bussen te bestellen met een groter accupakket. Dat maakt dat ze een grotere actieradius hebben, terwijl de reizigerscapaciteit hetzelfde blijft. De stapsgewijze vervanging van de busvloot is lijn met de afspraak met Rijk, provincies en opdrachtgever MRDH dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen.
De bussen worden eind 2021 geleverd en gaan dan rijden vanuit de RET-vestigingen Kleiweg, Krimpen aan den IJssel en Sluisjesdijk (Rotterdam-Zuid). De nieuwe voertuigen hebben een moderne inrichting, beschikken over USB-laadpunten en zijn aanmerkelijk stiller dan de dieselbussen die zij vervangen. De uitstoot in de omgeving gaat bovendien direct naar nul.
Zero emissie bus Blaak (foto: Rick Keus) Beeldbank RET
Nieuwe elektrische bus met loopplank vrolijkt Haagse busplatform op
Vrijdag 15 november verzamelde zich op het busplatform van Den Haag CS een bont gezelschap, omringd door camera’s. Middelpunt van de belangstelling was de fonkelnieuwe elektrische bus van de HTM die in 2025 zal gaan rijden. Centraal stond één aspect van deze prachtige bus: Hoe kan je als reiziger met een motorische beperking gebruikmaken van de loopplank?
Laat je stem horen tegen de aangekondigde bezuiniging op het openbaar vervoer in de Rijnmond
Het Kabinet wil ruim €100 miljoen bezuinigen op ons OV. Dat betekent nog duurdere kaartjes en nog minder bussen. Dit raakt de Nederlander in het hart. Landelijk gebied, scholen, ziekenhuizen, winkels en andere voorzieningen worden minder goed bereikbaar. Stop deze bezuiniging. Teken de petitie!
RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal
Graag deel ik namens de RET het jaarverslag 2023 met u. 2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.
Wethouder Kapteijns krijgt rapport toegankelijkheid nieuwe deel van tramlijn 17 overhandigd
Op 22 maart heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden en de HTM wethouder Kapteijns van Den Haag een schouwrapport aangeboden. Het betrof de toegankelijkheid van het nieuwe deel van tramlijn 17 (Centrum-Statenkwartier).
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.