Rijksvoorstellen OV 2023 niet acceptabel. Dreigende verschralingen om buigen naar groeiperspectief

Rijksvoorstellen OV 2023 niet acceptabel. Dreigende verschralingen om buigen naar groeiperspectief

Bron: KABINETSVOORSTEL REMT OV-ONTWIKKELING

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) schrijft in haar nieuwsbrief het gezamenlijke standpunt van het Interprovinciaal overleg van Provincies (IPO), Samenwerkingsverband van decentrale OV autoriteiten (DOVA) en Vervoerregio Amsterdam het volgende:

Het Rijk, de OV-bedrijven en de decentrale overheden hebben afgelopen vrijdag in een finale poging geen overeenstemming weten te bereiken over een pakket aan maatregelen om dreigende verschralingen in het OV in 2023 om te buigen naar een groeiperspectief. Naar onze stellige overtuiging als provincies, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Vervoerregio Amsterdam waren de voorliggende voorstellen van het Rijk onvoldoende voor behoud van het OV in 2023. De omvang van de rijksgarantstelling was beperkt (150 miljoen euro in plaats van de benodigde 500 miljoen euro), maar daarbovenop en vooral staan de door het Rijk gestelde voorwaarden haaks op de wens tot herstel van het OV richting het voorzieningenniveau van 2019.

Komende weken moeten de overheden nu, ondanks het niet tot stand komen van landelijke afspraken, per gebied hun keuzen voor het aanbod van OV in 2023 definitief bepalen. Ondanks dat niemand dat wil, zijn daarbij verdere verschralingen aan de orde. Deze zullen veel reizigers helaas gaan raken en leiden tot meer vervoerarmoede en extra automobiliteit.

Lees ook het persbericht van de gezamenlijke partners.

Rijksvoorstellen OV 2023 niet acceptabel. Dreigende verschralingen om buigen naar groeiperspectief

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Nieuwe elektrische bus met loopplank vrolijkt Haagse busplatform op

Vrijdag 15 november verzamelde zich op het busplatform van Den Haag CS een bont gezelschap, omringd door camera’s. Middelpunt van de belangstelling was de fonkelnieuwe elektrische bus van de HTM die in 2025 zal gaan rijden. Centraal stond één aspect van deze prachtige bus: Hoe kan je als reiziger met een motorische beperking gebruikmaken van de loopplank?

Lees verder

Laat je stem horen tegen de aangekondigde bezuiniging op het openbaar vervoer in de Rijnmond

Het Kabinet wil ruim €100 miljoen bezuinigen op ons OV. Dat betekent nog duurdere kaartjes en nog minder bussen. Dit raakt de Nederlander in het hart. Landelijk gebied, scholen, ziekenhuizen, winkels en andere voorzieningen worden minder goed bereikbaar. Stop deze bezuiniging. Teken de petitie!

Lees verder

RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal

Graag deel ik namens de RET het jaarverslag 2023 met u. 2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.

Lees verder

Wethouder Kapteijns krijgt rapport toegankelijkheid nieuwe deel van tramlijn 17 overhandigd

Op 22 maart heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden en de HTM wethouder Kapteijns van Den Haag een schouwrapport aangeboden. Het betrof de toegankelijkheid van het nieuwe deel van tramlijn 17 (Centrum-Statenkwartier).

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier