Vanaf volgend jaar rijdt een nieuwe buslijn via de Maastunnel tussen Rotterdam Centraal en Zuidplein. Het college heeft de knoop doorgehakt, ook al zijn lang niet alle partijen enthousiast. In een later stadium wordt de tunnel mogelijk verboden voor vrachtwagens.
Niet alle partijen in de Rotterdamse raad zijn enthousiast. In een later stadium wordt de tunnel mogelijk verboden voor vrachtwagens.
Heel goed nieuws voor bewoners die extra-ov optie krijgen.
De busdienst gaat rijden van Centraal via het Weena, de 's-Gravedijkwal, Maastunnel, Dorpsweg en Carnissesingel naar Zuidplein. Inwoners van bijvoorbeeld Carnisse en Oud Charlois zijn daardoor snelle in de binnenstad, de nieuwste wijk Little C, het Erasmus MC en de nog te bouwen Cultuurcampus op Zuid en de wijk Parkhaven bij de Euromast.
Onderzoek door de MRDH
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeente Rotterdam en de RET onderzoeken samen de mogelijkheden voor een Hoogwaardige OV-verbinding tussen Zuidplein en Rotterdam CS via de Maastunnel. Een snelle busverbinding door de Maastunnel verbetert de bereikbaarheid in Rotterdam. Het draagt bij aan het ontlasten van een aantal drukke punten, zoals de Erasmusbrug en het metronet rondom Beurs. Ook levert het een bijdrage aan de groei in het OV. Want een snelle busverbinding maakt van de Maastunnelcorridor een aantrekkelijk OV-alternatief voor de auto. De reistijd naar bijvoorbeeld werklocaties en onderwijsinstellingen wordt korter.
Lees het uitgebreide onderzoek op de website van de MRDH.
Nieuwe elektrische bus met loopplank vrolijkt Haagse busplatform op
Vrijdag 15 november verzamelde zich op het busplatform van Den Haag CS een bont gezelschap, omringd door camera’s. Middelpunt van de belangstelling was de fonkelnieuwe elektrische bus van de HTM die in 2025 zal gaan rijden. Centraal stond één aspect van deze prachtige bus: Hoe kan je als reiziger met een motorische beperking gebruikmaken van de loopplank?
Laat je stem horen tegen de aangekondigde bezuiniging op het openbaar vervoer in de Rijnmond
Het Kabinet wil ruim €100 miljoen bezuinigen op ons OV. Dat betekent nog duurdere kaartjes en nog minder bussen. Dit raakt de Nederlander in het hart. Landelijk gebied, scholen, ziekenhuizen, winkels en andere voorzieningen worden minder goed bereikbaar. Stop deze bezuiniging. Teken de petitie!
RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal
Graag deel ik namens de RET het jaarverslag 2023 met u. 2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.
Wethouder Kapteijns krijgt rapport toegankelijkheid nieuwe deel van tramlijn 17 overhandigd
Op 22 maart heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden en de HTM wethouder Kapteijns van Den Haag een schouwrapport aangeboden. Het betrof de toegankelijkheid van het nieuwe deel van tramlijn 17 (Centrum-Statenkwartier).
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.