Na jarenlang lobby'en hebben de wethouders Robert van Asten (D'66) en Boudewijn Revis bekend gemaakt dat er een snelle tramlijn komt van Den Haag CS via de Binckhorst naar Rijswijk (aanhakend op Delft) en naar Voorburg en verder (...)
De Gemeente Den Haag heeft samen met de Gemeente Rijswijk, Leidschendam-Voorburg, de Provincie Zuid Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de eerste stap gezet. Er ligt een voorkeursroute:
De nieuwe tramlijn 1 gaat vanaf Den Haag CS via de Lekstraat over de Binckhorstlaan tot aan de Maanweg. Daar splitst de tram zich enerzijds naar Rijswijk en takt aan op het traject naar Delft. De andere kant richting station Voorburg en later richting Zoetermeer en misschien Gouda.
"Gelukkig worden Opa's veldje, het scouting terrein en Kasteel Hofwijck in Voorburg ontzien. Veel bewoners wilden niet dat deze historische iconen verloren gaan".
Bereikbaarheid
Een lang vervulde wens van de Gemeente Den Haag gaat in vervulling. Bereikbaarheid in het woongebied in de Binckhorst waar al begonnen is met het ombouwen van kantoren naar woningen en straks nog eens 5.000 woningen worden gebouwd. Ook is straks de Herenstraat in Rijswijk en de Herenstraat in Voorburg beter bereikbaar. Beide winkelcentra zijn drukbezochte gebieden.
Hoe nu verder?
De eerste stap is gezet. Er is budget voor het eerste traject. In november 2022 beslist de Tweede Kamer over plan en of de Rijksoverheid nog bijdraagt voor het vervolgtraject nar Scheveningen en Zoetermeer langs de A12.
Nieuwe elektrische bus met loopplank vrolijkt Haagse busplatform op
Vrijdag 15 november verzamelde zich op het busplatform van Den Haag CS een bont gezelschap, omringd door camera’s. Middelpunt van de belangstelling was de fonkelnieuwe elektrische bus van de HTM die in 2025 zal gaan rijden. Centraal stond één aspect van deze prachtige bus: Hoe kan je als reiziger met een motorische beperking gebruikmaken van de loopplank?
Laat je stem horen tegen de aangekondigde bezuiniging op het openbaar vervoer in de Rijnmond
Het Kabinet wil ruim €100 miljoen bezuinigen op ons OV. Dat betekent nog duurdere kaartjes en nog minder bussen. Dit raakt de Nederlander in het hart. Landelijk gebied, scholen, ziekenhuizen, winkels en andere voorzieningen worden minder goed bereikbaar. Stop deze bezuiniging. Teken de petitie!
RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal
Graag deel ik namens de RET het jaarverslag 2023 met u. 2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.
Wethouder Kapteijns krijgt rapport toegankelijkheid nieuwe deel van tramlijn 17 overhandigd
Op 22 maart heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden en de HTM wethouder Kapteijns van Den Haag een schouwrapport aangeboden. Het betrof de toegankelijkheid van het nieuwe deel van tramlijn 17 (Centrum-Statenkwartier).
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.