Verschraling dreigt in het openbaar vervoer als de overheid niet bijspringt
Het Metrocov adviseert positief op de voorstellen van RET en HTM. Wel maakt het Metrocov kanttekeningen en samen met andere partijen in het OV zich zorgen om de toekomst van het OV. Dit blijkt uit de gezamenlijke lobby aan de Tweede Kamer commissie.
Wat vinden reizigers, vervoerders, en lokale politici?
Is er nog wel toekomst voor het OV?. Lees hieronder hun zorgen:
HTM schrapte tijdelijk 13 tramhaltes, maar voorlopig komen ze nog niet terug: ‘Heel pijnlijk’
Reizigers en lokale politici zijn ernstig teleurgesteld. De 13 tijdelijk geschrapte tramhaltes in Den Haag komen voorlopig nog niet terug. Daar is nu geen geld voor, meent de Haagse vervoerder HTM.
Lex de Jonge 30-05-22, 12:02
Kaalslag in Rotterdams OV dreigt: mogelijk 30 procent minder busritten, ook fors minder trams en metro's
We dreigen schipbreuk te lijden terwijl de haven in zicht komt.
Rolf Harbers, RET
Verschaling dreigt in openbaar vervoer Den Haag en omgeving
Reizigersorganisatie Rover mag dan balen van de tijdelijk opgeheven tramlijnen, voorzitter Arnold van der Heijden waarschuwt ook dat Den Haag mogelijk nog een groter drama wacht. Het Rijk wil de ov-bedrijven vanaf volgend jaar niet meer steunen, ook al missen ze nog altijd twintig procent aan reizigers die voor corona wel de tram in stapten.
"Zonder staatssteun voor de HTM in 2023 zijn we nog veel verder van huis”, zegt de voorzitter. "We moeten alles op alles zetten om dat zien te voorkomen.”
"Heel pijnlijk”, vindt Robin Smit van de Partij voor de Dieren. ,,We vonden het opheffen van de haltes al geen goed idee voor een vervoerder die na corona weer reizigers wil gaan trekken. Maar we hadden gehoopt dat het heel tijdelijk zou zijn.”
Als de reizigersstroom weer aantrekt en geschrapte haltes weer kunnen worden ingeschoven, dan ga ik mij daar maximaal voor inzetten
Robert van Asten, wethouder Den Haag
Wat wil de reiziger?
Openbaar vervoer van deur tot deur
Voldoende openbaar vervoer voor woon- en werkverkeer
Andere mogelijkheden waar geen openbaar vervoer mogelijk is
Toegankelijk en veilig openbaar vervoer
Zitplaatsen en geen overvolle trams, bussen en Metro’s
Een veilig gevoel in tram, bus of Metro
Wat wil het Metrocov?
Metropoolregio: Blijf in gesprek met vervoerders
Verleng de vergoeding voor beschikbaarheid van het openbaar vervoer tot eind 2025
Beschikbaarheid van voldoende personeel
Geen afschaling haltes
Geen afbreuk op de sociale veiligheid
Maatschappelijk belang
Het aantal woningen dat gebouwd gaat worden.
afname van de snel toenemende filedruk
Metropoolregio wil nog twee jaar ov-steun van kabinet:
Financieel vangnet voor OV in 2023, anders uitval van ritten'
Lees verder hoe de Metropoolregio er zelf over denkt.
Geen Beschikbaarheidsvergoeding?
Het OV blijft dan echt achter op de auto (wel verlaging accijns en verhoging kilometervergoeding) en het vliegverkeer (KLM steun). Dat mag niet gebeuren. De toekomst van het OV is van groot belang.
Laat uw stem horen en praat mee via Twitter, e-mailof stuur een brief.
Nieuwe elektrische bus met loopplank vrolijkt Haagse busplatform op
Vrijdag 15 november verzamelde zich op het busplatform van Den Haag CS een bont gezelschap, omringd door camera’s. Middelpunt van de belangstelling was de fonkelnieuwe elektrische bus van de HTM die in 2025 zal gaan rijden. Centraal stond één aspect van deze prachtige bus: Hoe kan je als reiziger met een motorische beperking gebruikmaken van de loopplank?
Laat je stem horen tegen de aangekondigde bezuiniging op het openbaar vervoer in de Rijnmond
Het Kabinet wil ruim €100 miljoen bezuinigen op ons OV. Dat betekent nog duurdere kaartjes en nog minder bussen. Dit raakt de Nederlander in het hart. Landelijk gebied, scholen, ziekenhuizen, winkels en andere voorzieningen worden minder goed bereikbaar. Stop deze bezuiniging. Teken de petitie!
RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal
Graag deel ik namens de RET het jaarverslag 2023 met u. 2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.
Wethouder Kapteijns krijgt rapport toegankelijkheid nieuwe deel van tramlijn 17 overhandigd
Op 22 maart heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden en de HTM wethouder Kapteijns van Den Haag een schouwrapport aangeboden. Het betrof de toegankelijkheid van het nieuwe deel van tramlijn 17 (Centrum-Statenkwartier).
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.